Monday 12 November 2012

Memulakan Pelaburan.

Pelaburan adalah berlandaskan syariah dan sangat baik, halal serta berkat. Ia sejajar dengan saranan syariat islam supaya kita sentiasa memastikan pendapatan atau income yang diperolehi adalah dari sumber yang semestinya halal dan bebas dari unsur riba.

Merujuk kepada ayat 39 surah Rum, ayat 160-161 surah An-Nisa’, ayat 130 surah Ali-‘Imran sehinggalah ayat terakhir yang mengharamkan riba secara mutlak iaitu:

Orang-orang yang memakan riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk Syaitan dengan terhuyung-hayang kerana sentuhan itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: Bahawa sesungguhnya berniaga itu sama sahaja seperti riba. Padahal Allah telah menghalalkan berjual beli dan mengharamkan riba.

Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepadanya peringatan dari Tuhannya lalu dia berhenti, maka apa yang telah diambilnya dahulu adalah menjadi haknya dan perkaranya terserahlah kepada Allah dan sesiapa yang mengulangi lagi maka mereka itulah ahli Neraka, mereka kekal di dalamnya. (al-Baqarah: 275)

 

Disclaimer
Penulis bukanlah seorang Pengurus Dana sebaliknya sebagai Perunding Unit Amanah. Maklumat yang dinyatakan tidak bersangkutan dengan mana-mana pihak. Ia ditulis berdasarkan pengalaman penulis sebagai agen unit amanah. Sebelum melabur sila dapatkan maklumat lanjut dari pihak syarikat pengurusan dana unit amanah atau Perunding Unit Amanah anda. Maklumat yang tercatit sebagai perkongsian pintar sesuai dengan sasaran Kerajaan Malaysia.

No comments:

Post a Comment