Monday 12 November 2012

Mengembangkan Rangkaian Perniagaan

Saya berkongsi tanpa memaksa sesiapa untuk menjadi agen, cuma saya nak katakan sedikit kehebatan yang ada sebagai agen unit amanah sepanjang 1.6 tahun saya menyertainya. Jika anda merupakan antara orang-orang yang saya nyatakan di bawah, maka sebaik-baiknya anda fikir-fikirkan sedalam-dalamnya kerana anda mungkin adalah salah seorang calon yang berpotensi untuk berjaya sebagai Perunding Unit Amanah.

1. Pernah berpengalaman menjadi agen MLM.
2. Mempunyai pengalaman menjadi agen atau perunding insuran.
3. Pernah berniaga secara konvensional seperti usahawan atau peniaga kecil
5. Pernah melalui pengalaman menjadi juru jual kenderaan.
6. Mempunyai ramai kenalan yang ada simpanan kwsp
7. Sangat berminat bekerja sendiri/free lance tetapi tiada modal yang besar.

Sistem perniagaan perunding unit amanah tidak banyak beza dengan aktiviti pekerjaan atau perniagaan yang saya nyatakan di atas. Ia terdiri dari 2 perkara pokok, iaitu mencadangkan skim pelaburan unit amanah kepada para pelabur dan merekrut perunding baru di bawah kumpulan anda. Hanya undang-undang sahaja yang berbeza kerana industri unit amanah di bawah pemantauan SC (Security Commisioner) dan FIMM (Federation of Investment Managers Malaysia). Jika anda tidak suka merekrut anda boleh menjual unit amanah sahaja. Merekrut adalah satu pilihan jika anda hendak mengembangkan perniagaan anda ketahap yang lebih tinggi.
Perkara yang paling asas yang 100% sama ialah melakukan proses jualan dan mendapatkan prospek pelabur. Jika anda pernah melalui pengalaman sebagai juru jual, juru runding, broker dan sebagainya sudah tentu anda boleh menjadi Perunding Unit Amanah yang baik kerana ia juga melakukan perkara yang sama terutama dan soal mencadangkan produk dan melakukan prospekting.

Hanya bermodalkan tidak lebih dari RM300 anda sudah boleh menjadi agen unit amanah dengan syarat anda lulus cute exam. Semua latihan dan panduan akan diberikan kepada anda bermula dari asas hinggalah kepada latihan tahap tinggi. Latihan akan diberikan di cawangan-cawangan  yang terdapat diseluruh Malaysia. Apa yang anda perlukan hanya komitmen dan bersedia untuk belajar serta mempratikkan apa yang anda belajar.

 

No comments:

Post a Comment